Mister Vakantiepark,
ik zie je al lopen met een zak afhaalpatat, nonchalant een dennenappel wegtrappend, op weg naar huisje 264. En dan in jezelf fluisteren dat je die dennenappel precies daar wilde hebben. Hoppa, lekker wandelen naar je bungalow voor een onbezorgd genietmomentje voor een jaren ‘90 openhaard. Op de website van Centerparcs prijkt overigens het prachtige slogan ‘zoals je gewend bent, maar dan net even anders’. Karel Witteveen had ‘m kunnen bedenken.
Toch vind ik het tof dat je naar Centerparcs bent gegaan. Een tip in het boek van Karel Witteveen is: stel je oordeel uit. Dus je kent me, ik ben een brave borst, gehoorzaam en zal mijn oordeel over het idee van een vakantiepark dan ook nog eventjes uitstellen…heel eventjes dan. Oke, klaar mee, tot zover. Vakantieparken in cijfers: een huisje uit 1989, de plaza met 246 rotan stoeltjes, een 6-holes midgetgolfbaan vol verdwaalde takken, 2 smaken slush puppie in het cafetaria, 1 jolige mascotte, 4 Duitse kanalen op de beeldbuis, 6 zuipende vriendengroepen als buren en dat alles rondom 1 kunstmatig meertje. Inderdaad, net wat anders dan je gewend bent.
Joh, je hebt het naar je zin gehad en dat is het belangrijkst. Op pad met moeders de vrouw en de kleine Jan. Dat is toch prachtig. Ik heb er ook regelmatig een get-away gehad en ik vind het eerlijk gezegd heerlijk. Fuck it, ik schaam me er niet eens voor. Een dikke tip voor de volgende keer: kies voor een rebelse mix van de twee smaken slush puppie. Karel Witteveen zou zeggen: “Durf je te onderscheiden.”
Die dekselse Karel
Zoals je ziet ben ik buitengewoon blij met jouw vraag over Karel Witteveen en zijn tips voor een creatieve houding in de ideeën fase. Wij hebben natuurlijk een bedrijf samen, Uitgesproken Gasten: een communicatiestudio. En je vroeg welke van Karel’s tips ik toepas in het dagelijks werk en welke ik nog goed kan gebruiken? Per vraag noem ik er eentje die ik wel of niet gebruik, dan is het mooi in balans.
>Dit pas ik (volgens mij) wel toe. Kwantiteit is beter dan kwaliteit. Minder, minder, minder is sowieso niet mijn stijl. Ik denk dat ik volgens Karel z’n norm best wat ideeën kan uitpoepen. Dat komt vooral goed tot z’n recht wanneer we samen met klanten en teams brainstormen. Laat maar waaien die geniale ingevingen.
> Dit pas ik (nog) niet toe. Stel je oordeel uit. Dat uitstellen is vaak van korte duur (zie: vakantiepark). Ik vel al snel een vonnis over een idee. Dit staat haaks op de bullet hierboven, maar het gaat specifiek om het idee van een ander. Mijn eerste interne reactie beroept zich met enige regelmaat op de ho-wacht-even-reflex. Wanneer iets voelt als een enorm risico, kan ik wel wat smaldenkender worden. Gelukkig omring ik me met creatieve geesten die dat er maar al te graag uit beuken.
Tot dusver heb ik altijd veel op intuïtie gedaan. Ik was er altijd van overtuigd dat dat ook bijzonder waardevol is. Daar sta ik nog steeds achter, maar gecombineerd met een steeds groeiende vakkennis wordt waardevol ook nog eens waardevast. Dus mocht je nog een leuk kerstcadeau zoeken, pleur dat boek lekker onder m’n kunstboom eind december.
Hoe vind jij het trouwens überhaupt om te zien dat we ondertussen een ‘goed lopend’ bedrijf hebben opgebouwd?
Professionele groet, (ja hoor daar heb je ‘m weer),
Nick